De oude en de nieuwe stad - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu De oude en de nieuwe stad - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu

De oude en de nieuwe stad

Blijf op de hoogte en volg Marike

21 Juli 2014 | Israel, Tel Aviv

Zoals ik in de vorige blog al zei bestaat Tel Aviv uit Jaffa de oude Jaffa n Tel Aviv de nieuwe stad. Naast bauhaus heeft Tel Aviv nog veel meer te bieden. Overal vindt je grafiti (mooi en lelijk) en in 1 gedeelte staan veel nieuwe wolkenkrabbers. Op dag 3 bezoeken we Tel Aviv Art Museum. Dit past bij het moderne karakter van Tel Aviv. Er hangt veel moderne Israelische kunst maar ook Picasso, van Gogh en Monet. Er is zelfs een hele expositie gewijd aan Delfts Blauw wat voor ons eigenlijk al geen kunst meer lijkt. Het is grappig om te zien hoeveel mensen hier Nederland leuk vinden. We ontmoetten al een man die fan was van Nederland. Niet alleeb vanwege voetbal en Robben maar ook omdat Nederland al heel snel Israël erkende als staat. Vandaag kwamen we zelfs mensen tegen die net terug waren vanuit Nederland.

En grappige vorm van kunst is ook het inrichten van poppenhuisjes. We kamen op de markt allemaal meubeltjes en accessoires tegen om deze te maken maar ook het museum heeft hier een expositie van.

'S middags willen we de hoogste toren op gaan maar alles blijkt dicht te zijn vanwege de sabbat. Alleen de Arabische en Christelijke winkeltjes en eettentjes zijn open. We gaan dus maar naar het strand. Er zijn enorm hoge golven en een aardige stroming. Ook is het water hier enorm zout. Maar toch is her heerlijk. Daarna gaan we Libanees eten vlakbij het strand. We kiezen voor de lokale smaken en bestellen eerst wat brood met heerlijke smeerseltjes die een mengelmoes van Grieks, Turks en Arabisch. Ook proberen we kebab, welke van geit gemaakt blijkt te zijn en pita brood met gegrilde groenten, kip en haloumi(soort witte kaas). Het laatste bleek lekkerder dan het eerste.

's Avonds gaan we op kroegentocht en ontdekken onder het genot van een drankje de clubs van Tel Aviv. We krijgen een typisch Israelisch drankje dat smaakt naar ouzo, opnieuw iets dat lijkt op Griekenland. De clubs draaien veel hip hop maar ook techno. Alles is onder de grond en heeft eerst buiten een bar.

De volgende dag gaan we naar Jaffa, de oude stad. Jaffa was altijd een havenstad je voor Jeruzalem. We zien ook enkele archeologen van UCLA die de oude stad eronder onderzoeken. Tel staat ook voor heuvel en in Jaffa bestaat die uit steeds op elkaar gebouwde steden. We zien de oude markt is buiten het centrum omdat de kamelen anders te veel de stad laten stinken.
Alles is ook blauw geschilderd omdat dit staat voor de zee en de lucht die voor God staat.

We eten op een Idyllisch plekje naast de zee waar af en toe je eten een grote plens water opvangt vanuit de golven die uiteenspatten tegen het muurtje naast het terras. Ik neem chevice, gemaakt van rauwe vis en iets wat ik al kang wil proberen. Het is alleen niet uit deze streek volgens mij. Ze hebben hier alleen zoveel verschillende keukens vanwege de joden die uit de hele wereld naar Israel komen.

Daarna gaan we weer naar het strand waar zowat iedereen verband, ook door de drie uur lange tour door het stadje. De golven zijn super hoog en er staat soms een sterke stroming. Er wordt dus ook veel gesurft.

's avonds eten we kosjer falafel, lam en rund met salade, friet, humus mayonaise en brood met verschillende sausjes. Zodra je zit krijg je eten op tafel. We bestellen ook weer lemonade: versgeperst citroensap met water, ijs en volgens mij ook wat suiker. Het is enorm dorstlessend.

We hebben de laatste paar dagen dus het echte Israël en de Arabische cultuur ontdekt. Opnieuw veel tegenstrijdigheden. Nieuw en oud, westers en Arabisch.

Er is al twee dagen geen luchtalarm afgegaan. Vandaag in de trein naar Akko zien we wel veel militairen die net zijn opgeroepen. Het is heel rustig omdat veel toeristen thuis blijven vanwege de oorlog. Iedereen is dus blij je te zien en bedankt je dat je toch bent gekomen. Het blijft een rare situatie maar het is heel anders dan wat de media je vertelt.golven zijn super hoog en er staat soms een sterke stroming. Er wordt dus ook veel gesurft.

• 22 Juli 2014 - 05:57

Wilma Harrison:

Hi Marike, wat ongelooflijk interessant ... Ik ben net als Oma Bustraan denk ik ... Ik reis helemaal mee ... Ik"proef" de limonade, "voel" het water op me kletsen, en ga zo maar door ... Je bent erg dapper in mijn ogen dat je deze reis, naar dit gebied, aandurfde !!! Ik zie nu elke avond uit naar je laatste verslag .... Meid, wat een ervaringen doe jij op ... Hoe groot is de group ... Zorg goed voor jezelf, en probeer overal van te genieten ... Love you Marike .... Wilma ...

• 24 Juli 2014 - 14:21

Marike Abrahamse:

Hoi Wilma, bedankt! We zijn met 22 man. Leuk dat je het volgt!