De holocaust en de huidige bezetting van Palestina - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu De holocaust en de huidige bezetting van Palestina - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu

De holocaust en de huidige bezetting van Palestina

Blijf op de hoogte en volg Marike

26 Juli 2014 | Palestina, Bethlehem

Dag 10 staat in het teken van de holocaust. We bezoeken het Yad Vashem tot de sabbat begint. Yad Vashem is het haolocaust museum in Israël met unieke objecten en kunst van slachtoffers. Het museum is erg goed opgezet en vertels het verhaal van de holocaust van begin tot eind. Je eindigt met een prachtig uitzicht over de vallei bij Jeruzalem. Het licht aan het einde van de tunnel.

Alle landen komen aan bod. Zo ook Nederland met Anne Frank en kamp Westerborg. Er zijn overlevenden te zien op video's welke hun verhaal vertellen en brieven die overledenen hebben geschreven op weg naar Auschwitsz. Je ziet ook mensen huilen in de laatste kamer waar grote planken vol met documentatie van de slachtoffers staan. Ik heb zelf nog een boek gekocht met verhalen van vijf vrouwen die de holocaust hebben overleeft.

Na het museum bezoeken we de biblical zoo om even iets luchtigs te doen na zoiets sentimenteels
We eten even snel een pizza in de stad omdat de dag van de woede is uitgeroepen voor die dag nadat de rellen van de vorige dag twee doden veroorzaakten en ook de vrijdag zelf waren er al vijf doden. We lopen via de vallei richting het hotel en we zien de schade van het vuurwerk dat de vorige dag is afgeschoten. Even later zien we opeens soldaten over een kruising rennen en horen we een schot. We blijven even wachten tot het veilig is want waarschijnlijk wordt er iemand opgepakt. Wanneer we s avonds de verjaardag vieren van iemand van de groep vieren horen meerdere knallen welke waarschijnlijk alleen vuurwerk zijn. Vergeleken met de dag ervoor valt het allemaal wel mee. Alleen als we naar bed gaan gaat het even los maar je weet nooit of het vreugde vuurwerk is of rubberkogels en stankgranaten van soldaten. Wij waren in ieder geval veilig in ons bed.

Vandaag stond Bethlehem op de planning welke zich in Palestijns gebied bevind. Voor het eerst deze reis horen we het verhaal van Palestijnse vluchtelingen. We bezoeken een organisatie welke deze helpt en bezoeken de muur die om een Israëlische nederzetting staat
We zien veel grafitti waaronder van Banksy en moeten een doek voor onze neus en mond doen vanwege de stank die we nog hangt van de stankgranaten van de vorige dag. De lucht prikt in je neus en ogen. Ook vinden we granaat en kogelhulzen langs de muur. Het doet denken aan de Berlijnse muur. Even later komen we langs een winkel die ons ook graffiti laat spuiten op de muur waar veel protest leuzen staan. Het is erg indrukwekkend om te zien.

We bezoeken een vluchtelingen kamp welke eerst uit tenten bestond maar tegenwoordig uit huizen. Veel palestijnen zijn vluchtelingen in hun eigen land. Ook ons hotel staat in feite in bezet gebied waar palestijnen minder rechten hebben. In de buurt van de nederzettingen, die er erg veel zijn, worden basis behoeften zoals water en elektriciteit afgesloten. Het is schokkend om te zien wat hier allemaal gebeurd door een volk wat zelf hard is getroffen door de holocaust. De ene dag bezoeken we de tragedie uit het verleden en de volgende zien we de tragedie van het heden. (Overigens staat dit weer los van het conflict met gaza in mijn ogen. Nederzettingen zijn ook iets waar veel joden uit Israël tegen zijn)

Dan bezoeken we het oude centrum van Bethlehem waar de geboorte plek van Jezus was. Ik raak de steen aan waar hij vermoedelijk is geboren en steek samen met gijs daar een kaarsje aan. Ik vind deze plek mooier dan zijn sterf plek omdat het meer bescheiden is en ook kun je nog veel van de constructie zien van hoe het vroeger was. De kerk is voor mij een teken van leven en vrede maar tegelijkertijd staat het minder dan een kilometer verwijderd van alle ellende en hebben er niet zo lang geleden tanks gereden door de straten vlakbij. Eigenlijk is heel Israël zo. Het zijn heilige plekken maar in een gebied dat al sinds mensen heugenis een conflict zone is. Vrede en gelijkheid in dit gebied zal ik niet meer meemaken.

Het ondekken van deze rijke geschiedenis en het zien van het conflict met je eigen ogen wekt voor mij alleen nog meer interesse op voor de master die ik wil gaan doen. Deze gaat over Internationale conflicten en zeker in dit gebied is er nog zoveel te ontdekken en is er nog zoveel wat gedaan kan worden voor het eerst in mijn leven heb ik de VN in actie gezien. zelfs in Jeruzalem zie je telkens auto's van hen rondrijden.

Het is een bijzondere ervaring en helaas gaan we morgenavond alweer naar Nederland. Ik denk dat ik zeker nog eens terug zal gaan.

• 27 Juli 2014 - 10:08

Marja:

ZEEEEEEER INDRUKWEKKEND, Marike!!! Wat een reis!!!
    Laatste dag alweer en veilige thuisreis en goede thuiskomst gewenst!!!

Heel veel liefs van Marja

• 29 Juli 2014 - 21:40

Salman:

Interessant stukje Marieke, benieuwd naar je foto's en verhalen als je terug bent...

• 29 Juli 2014 - 23:04

Marike Abrahamse:

Ik vertel ze graag Salman! Ik merk dat door de media er in Nederland een polarisatie non staat van mening en die verder gaan dan het conflict daar! De foto's komen als het goed is morgen of donderdag!

• 06 Augustus 2014 - 15:13

Ellen:

Hoi,

Toevallig kwam ik je blog tegen toen ik op zoek was naar meer informatie over reizen is Israel.
    Wij hebben een rondreisje geboekt vanaf 4 september maar twijfelen erg of we wel zullen gaan owv de oorlog.
    Vond je het nog ontspannend om er te reizen? En waren alle toeristische plekken nog open voor bezoek, niet te lang wachten aan de checkpoints? Is de oversteek naar Jordanië wel mogelijk?

Veel onzekerheden waardoor ik graag wat informatie zou hebben van iemand die er recent geweest is. :)

Groetjes,

Ellen

• 06 Augustus 2014 - 15:33

Marike Abrahamse:

Beste Ellen,
    Ik kan je alleen iets vertellen over Jeruzalem, Tel Aviv, Akko en Bethlehem. Zuidelijker hiervan wordt het volgens mij gevaarlijker doordat vooral Jeruzalem en Tel Aviv goed worden beschermd door de Iron Dome en het zuidelijker dichterbij de Gaza strook licht.
    Overdag merk je alleen in Tel Aviv iets van de oorlog. Je hoort eens in de zoveel dagen een luchtalarm en dat is wel eventjes schrikken op het begin, maar later raak je hieraan gewend.
    Veel toeristische plekken zijn gewoon open, zeker als ze Joods zijn. De Palestijnen sluiten hun winkels soms uit protest maar restaurants zijn gewoon open. Wij waren er ook tijdens Ramadan dus daar kan het ook aan hebben gelegen. Het voordeel is (heel cru gezegd) dat je juist veel meer plezier beleefd aan de plekken omdat het niet zo druk is. Zeker de Grafkerk is veel minder druk bezocht, zo ook Bethlehem. Het Yad Vashem is nog steeds vrij druk bezocht door Israëliers, maar waarschijnlijk alsnog minder dan normaal en misschien zelfs omdat wij op de ochten van de sabbat gingen.
    Zelf vond ik het dus wel ontspannend, maar ook omdat ik ging voor het ontdekken van de cultuur en je dus wel voor onverwachte situaties moet open staan. Een zon vakantie in Eilat zou ik dus wat minder aanraden. We konden gewoon op kroegen tocht in Tel Aviv en Jeruzalem, ook al leggen ze nu wel even de veiligheids instructies uit.

Wij hoefden niet bij de checkpoints te wachten, maar wij waren 1x met een touroperator wat misschien verschil uit maakt. Jordanie hebben wij niet bezocht dus dat zou ik eerlijk gezegd niet weten.

Conclusie: laat je niet gek maken door de media hier, maar sta wel open voor onverwachte situaties. Als je extra voorzorgsmaatregelen wil nemen zou ik vooral in Oost-Jeruzalem 's avonds oppassen, dan zijn er vaak rellen. Wij waren vaak in gesprek met de lokale bevolking die kon vertellen waar je op moest letten, maar niet iedereen is zo vriendelijk. Een restaurant dat ik kan aanraden is: Golden city, naast de Lutherse kerk als je via de damascus poort de oude stad van Jeruzalem ingaat. Zij hebben ons 1 keer naar het hotel gebracht toen het een dag van protest was(omdat wij op de Ras el-Amud zaten, waar de protesten plaats vinden). 's Avonds zijn de buitenzijde van de Damascus poort en de Olijfberg dus niet aan te raden, maar overdag merk je nergens iets van.

Mocht je ooit een probleem hebben: zeg dat je toerist bent en kies de kant van degene die je er naar vraagt.

Deze tips/verhalen gelden overigens ook voor iemand die niet herkenbaar Joods of Palestijns is (zij schijnen sneller in de problemen te komen), een toerist is iedereen blij om te zien zodat ze wat geld kunnen verdienen!

Als je nog meer vragen hebt, moet je het maar even laten weten!