De eerste dag debateren - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu De eerste dag debateren - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu

De eerste dag debateren

Door: marikeabrahamse

Blijf op de hoogte en volg Marike

20 Juli 2011 | Turkije, Istanbul

Vandaag is het echt begonnen! We hebben al 2 debat rondes gehad; de eerste tegen Bosnia-Herzegovania en de tweede tegen een team van de school waar we zitten. We hebben de eerste verloren en de tweede gewonnen!
We zitten nu met een amerikaan en nog wat andere mensen, waarvan ik niet weet waar ze vandaan komen. We hebben ook wat mensen uit Latvia(letland?) en Turkije ontmoet.
Mijn kamergenootje is geariveerd en komt uit botswana, in Afrika. Ze moet elke ochtend om half 5 uit bed om te bidden, want ze is moslim. Ze mag eigenlijk ook niet hier heen zonder een mannelijk familielid, maar haar vader vond het goed. Ze draagt geen hoofddoek, dat vind ik dan wel weer opvallend. We hebben al leuke gesprekken gehad, ook met andere mensen hebben we leuke en interessante gesprekken gehad. Het is zo bijzonder al die culturen. Als er ook maar een klein beetje muziek is, gaan de afrikanen dansen en die dansen goed!

Jullie kunnen ook af en toe live meekeijken naar de cetrale meetings via de site van het youth forum.

Het is wel verschrikkelijk warm hier; binnen is het 35 graden.
Maar je raakt het gewend.

Vandaag liepen we met z'n 3en terug naar het hotel en natuurlijk verdwaalden we (niet erg, gewoon een straat te vroeg alleen die straat liep dood) en gelijk kwamen er allemaal turkse mannen in het turks praten en ze wezen. Maar gelukkig wezen ze ons de goeie kant op.

Het is wel echt armer hier, maar wel vriendelijk. Je wordt veel nagekeken omdat je een vrouw bent en buitenlands. Ze rijden hier ook met vrachtwagens beladen met mensen. Heel apart om te zien.
Morgenavond gaan we naar Bagdad street, dus ik ben benieuwd! We hebbn ook 3 debaten; 1x hebben we kunnen voorbereiden en 2x met 3 kwartier voorbereidings tijd. Ik ben benieuwd naar de landen waar we tegenover zullen staan.

Er zijn 3 koffers terecht, waarvan 1 opengemaakt, dus ik hoop dat er niks gestolen is. De 4 anderen kunnen volgens het vliegveld elk moment in het hotel arriveren dus daar is de rest op aan het wachten.

Binenkort zal er meer verschijnen!
Onze site yf2011.nl is als het goed is nu online!

• 20 Juli 2011 - 22:01

Papa:

zo je zit in een heel andere wereld
    geniet ervan geef je ogen en oren de kost we volgen je met interesse
    je brief is gepost de koffers bijna gepakt we houden contact
    tot de volgende keer weer daggggggggg xxxx

• 21 Juli 2011 - 09:52

Marja:

Volop multicultureel leven in de brouwerij: wat ontzettend leuk en interessant en met de nodige schwung dus. Wat veel indrukken al na 1 dag. Leuk de foto's op jullie site. Heb ook z2 gezien, waarop je er wel moe uitzag. Hoop dat je omgeving je ondanks de hitte verfriste energie geeft! Dompel je er lekker in onder...
    veel liefs

• 21 Juli 2011 - 12:13

Karin:

Hoi Marike. Wat een hoop ervaringen en indrukken. Geniet er heerlijk van. Alle liefs.

• 21 Juli 2011 - 19:09

Jannie:

Wat een belevenis.
    neem het in je op, laat het bezinken, en als het weer boven komt, heb je ons van alles te vertellen. Je naam stond ook nog in de faam, heb ik uitgeknipt, dus als je terug bent, willen ze vast ook nog van alles van je weten. Geniet ze, hou het koel en de groetjes. xxx

• 22 Juli 2011 - 14:18

Marja:

Nog even een reactie na jouw berichten en het zien en lezen van de yfsite: ik vind het heel inspirerend allemaal! Is het debateren voor zo'n grote groep ook niet eng, trouwens? En valt de spraakverwarring mee?
    Blijven jullie alle thuisfronten lekker inspireren... En have fun!
    hartegroet

• 23 Juli 2011 - 05:10

Petra:

Wat ontzettend leuk om jouw verslag te lezen. Met enorm veel belangstelling, ook omdat mijn dochter Eline jouw medereisgenootje is. Wat heeft Nederland 2 super delegaties hè! Allemaal Zeeuwen!!! ;)))
    Heel veel succes vandaag op de KP finals en geniet ook vooral van al je bijzondere ervaringen en ontmoetingen daar want zoiets is heel speciaal om mee te kunnen maken!