Laatste dagen - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu Laatste dagen - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu

Laatste dagen

Door: marikeabrahamse

Blijf op de hoogte en volg Marike

29 Juli 2011 | Turkije, Istanbul

Het gaat allemaal zo snel voorbij, onze eerste vrienden zijn alweer vertrokken omdat ze volgende week alweer naar de airforce academy moeten. Het afscheid is denk ik het zwaartste van deze weken, zeker straks als je zelf ook weg moet.

Voor de rest slaap ik weinig, gemiddeld 4 uur per dag, gisteren was de eerste dag dat ik ruim 7 uur heb geslapen. Vandaag heb ik besloten niet mee naar de shoppingmall te gaan, dus ik ga zo een paar uurtjes slapen totdat de rest weer terug is!
Gek genoeg is het wel vol te houden zo weinig slaap. Het enige is dat ik elke dag een kop koffie nodig heb om even wakker te blijven, maar 's avonds is het geen moeite om tot 2 uur op te blijven. Waarschijnlijk is het de adrenaline en het ritme dat het forum met zich meebrengt.
Maar omdat ik weet dat de klap waarschijnlijk komt als ik weer thuis ben, probeer ik nu de laatste paar dagen wat extra uurtjes te pakken.

De eerste 2 rondes van het British Parrliament zijn voorbij en na nog 3 rondes zijn de halve finalisten bekend. De eerste ronde ging over het wel of niet toestaan van het het staken van ambtenaren. Wij waren voor het wel toestaan. Bij BP gaat het vooral om principes en ons principe was the right of expression, oftewel het recht om je uit te drukken, op te komen voor je zelf en je mening uit. Wij zijn in die ronde 1e geworden van de 4 team uit dat debat (elk debat heeft 4 teams, 2 voor & 2 tegen) Je krijgt dan 3 punten en voor de hlave finale worden alle punten opgeteld en kun je zijn of je een 'breaktrough' hebt en naar de halve finale gaat.
Het tweede debat ging over het wel of niet toestaan van het dragen van religieuze symbolen op school. Wij waren weer tegen. We waren deze keer tweede, maar we zaten bij alle 4 de winnaars van de eerste ronde, dus als je het zo bekijkt, zijn we tot nu toe 2e in deze competitie.
Je wordt telkens op je tot dan toe behaalde punten in gedeeld, dus morgen zullen we weer in de hoogste groep debateren, ik ben benieuwd hoe dat zal gaan!

Mijn teamgenoot komt uit Kosovo. Hij weet heel veel, wat handig is om voorbeelden te vinden. De samenwerking verloopt goed en we helpen elkaar met het bedenken van argumenten. De 15 minuten voorbereidingstijd die we telkens krijgen, zijn eigenlijk brainstorm sessies en wanneer je je speech houdt verzin je pas echt wat je moet zeggen. Dat improviseren vind ik het leukste aan die format. De mensen die het andere format volgen zitten namelijk elke avond nog 3 uur lang hun case (debatplan) voor te bereiden terwijl wij gewoon gezellig met elkaar in de tuin kunnen zitten.

Ik zie dat wij, ondanks het feit dat we geen debat ervarig hebben, goed mee kunnen komen met de rest van de debaters die meestal nationale kampioenen zijn. We waren zonder veel voorbereiding 35e van de 52. Omdat ik hierdoor zie dat er veel talent in ons zit en dat dit er niet helemaal uit is gekomen, wil ik voor volgend jaar een soort voor kampioensschap organiseren in Zeeland tussen de scholen, zodat iedereen weet hoe het werkt en kan oefenen. Miaachien dat er dan wel een Nederlands team in de 8e finales eindigt, of nog hoger. Maar dit ga ik allemaal verder uitdenken en bespreken als ik terug ben.

Als je hier bent raak je zo enthousiast over debateren en leer je zoveel mensen kennen! We gaan het meeste om met mensen uit Amerika, Engeland, Letland, Tsjechie, Kosovo en Finland. En natuurlijk mijn kamergenootjes uit Botswana en Roemenie. En dan moet je je er nog bij bedenken dat we daarnaast nog zoveel andere mensen hebben ontmoet! uit Mongolie, Japan, Uganda, Chili, Canada enz.
Deze competitie heeft me heel veel motivatie gegeven om door te gaan met debateren, zeker omdat ik zie dat ik het goed kan (niet om arrogant te doen, maar voor een niet-debater zit ik alsnog rond het gemiddelde)
Als ik mijn eerste debat vergelijk met mijn debat van vandaag, dan lijkt er wel 2 jaar verschil tussen te zitten! Het programma is zo intensief dat je als nieuweling zoveel leert!

Ik heb 4 boeken gekregen om mee naar huis te nemen en gister heb ik wat souveniertjes gekocht op de princess islands. De excursie van gister is uiteindelijk toch het strand geworden, maar ik heb lekker kunnen bijslapen en bijkleuren daarzo! Het strand zelf was vergeleken met Zeeland afschuwelijk en je moest er voor betalen, maar je kon gewoon lekker liggen. We zijn ook naar het stadje op het eiland zelf geweest, wat heel toeristisch is. We (diana en ik) hebben veel kunnen afdingen, dit terwijl de rest van de Nederlanders vaak dachten; oh het is al zo goedkoop, ik betaal het wel gewoon.
Ze hadden karretjes met paarden er voor om over het eiland te rijden, de rij was enorm, ondanks de grote hoeveelheid karretjes.

Dus zoals jullie lezen maak ik zoveel mee, dat ik het niet eens allemaal op kan schrijven en dat lijkt me een goed teken!

  • 29 Juli 2011 - 20:24

    Papa:

    hoi wat een lang verhaal dat is een goed teken je begint op gang te komen en dan moet je weg prachtig die zeeuwsche kap en dat shirt van de rabo
    al met al lijkt me het wel een gezellige boel daar en je zit vol plannen dat gaat dus allemaal goed komen ik ben weer veilig thuis
    tot maandag xxxxxxxx


  • 29 Juli 2011 - 20:47

    Dea:

    ik snap wel dat je geen tijd meer hebt om te slapen, super interessant al die onderwerpen. Hoe leer je jezelf spiegelen?! Maak er een mooie afsluiting van. Met veel op je netvlies!!! slaap lekker

  • 30 Juli 2011 - 11:56

    Marja:

    Hee Wereldburger (niet die v.d. macdonalds), wat overweldigend allemaal om te lezen, dus laat staan om zelf te ervaren allemaal. Maar blijkbaar dus erg inspirerend, o.m. om bevestigd te worden in je talenten en je daar zo snel en zo goed verder in te ontwikkelen. Verder alle ontmoetingen en indrukken. Ook als lezer zeer inspirerend. Succes met letterlijk de laatste rondes, laat het je nog even heerlijk gebeuren, sterkte met afscheid nemen, maar weet dat je het meeneemt in jouw vervolg'reis'... Dank voor het delen van deze reis. Tot gauw (vinden wij erg leuk!!)! dikke zoen

  • 30 Juli 2011 - 13:37

    Jannie:

    Wat een verhaal voor een zeeuws meisje, en dat is nog maar een deel. Bij de volgende familiebijeenkomst mag jij het debat leiden en kun je ons nog eens wat leren.Thuis eerst maar eens lekker bijslapen en dan horen we het wel. Je hebt in ieder geval grootse plannen. groetjes en xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marike

Student who travels around for debating and her studies. Through dialogue I discover different cultures on our planet and I try to learn from each and every one of them.

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 21030

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 15 Maart 2015

Stage in Londen

17 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Studiereis Israël

20 December 2013 - 06 Januari 2014

WK debatteren in India

05 Augustus 2012 - 11 Augustus 2012

EK debatteren

09 Juli 2012 - 19 Juli 2012

Studiereis

01 Juli 2012 - 07 Juli 2012

Dublin

19 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Youtforum Istabul 2011

Landen bezocht: