Rellen in Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu Rellen in Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu

Rellen in Jeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Marike

24 Juli 2014 | Israel, Jeruzalem

Vandaag hebben we een uitstapje naar de dode zee gemaakt. We gaan op tijd weg en komen aan in de woestijn waar het zo'n 45 graden is. Het is een verlaten plek die normaal gesproken vol staat met mensen maar ook hier merk je dat de toeristen Israël vermijden. Voor ons alleen maar voordelig. Een mooi plaatje: een rotsachtige woestijn met een meer waar maximaal 30 mensen drijven. Strak blauwe lucht met de bergen van Jordanië aan de overkant. We zijn maar snel de verkoeling op gaan zoeken en gaan uiteindelijk iets eerder terug naar Jeruzalem.

Aangekomen in Jeruzalem is er veel afgezet en zien we volop soldaten. Dit is wel vaker zo maar vandaah is bijzonder. De moskee ia afgesloten voor iedereen terwijl het een belangrijke heilige dag is voor de moslims. Ze moeten gaan bidden maar kunnen dus niet bij hun heilige plek terecht. We besluiten weer terug te gaan naar het restaurant van de eerste dag, wat achteraf een goede keuze bleek te zijn. Als we aankomen zijn zij net klaar met het eten in het kader van ramadan en ze bieden ons een diner aan voor maar 100 stekel inclusief drank. We krijgen vanalles op tafel. Dan horen we veel knallen en zien we flitsen; het leger is in actie gekomen met granaten van waarschijnlijk stink of traangas. De ober vertelt dat er rellen zijn om de moskee binnen te komen en schijnbaar komen er veel palestijnen hiervoor vanavond naar Jeruzalem. De schattingen lopen uiteen van 100 tot 100 000, waarschijnlijk dus rond de duizend. We kunnen niet zomaar naar huis en gelukkig bied de ober aan ons naar huis te begeleiden. Hij is zelf een Palestijn en verteld ons meer over het conflict. We gaan via rustige straatjes terug naar het hotel waar vuurwerk wordt afgeschoten en we zien overal afgevuurde stink- en traangas granaten, maar ook kapotte stenen. Terug in het hotel blijkt er een rel daar geweest te zijn met rubberen kogels. Nu nog steeds horen we harde knallen vanuit de stad, welke nog tot morgenvroeg onrustig zal zijn
Wij hebben gelukkig het hotel gehaald vanwege onze vriendelijke ober. Al met al dus weer een heel interessante dag. Thuis hoeven jullie je geen zorgen te maken: de lokale bevolking is heel aardig en zeker wanneer de spanning groter wordt.

• 25 Juli 2014 - 10:16

Marja:

De geschiedenis van en het heden van het leven van en tussen al deze culturen zien en beleven is wel heel interressant.
    Maar bovenstaande wordt wel steeds indrukwekkender allemaal, Marike!!! Heel fijn dat je ons op de hoogte houdt. Oma is elke dag benieuwd of er bericht van je is, dus zal ik dit weer doorgeven.

Dat jullie je veilig mogen voelen, omringd door zoveel hartelijke en zorgzame mensen!!!

Veel liefs van Marja

als Uw Aangezicht
    met ons meegaat.

Geef onze voeten bescherming
    en onze harten rust.

Stel ons open voor anderen
    die wij onderweg ontmoeten
    om samen te ervaren dat wij
    wie we ook zijn,
    Uw mensen zijn.

Wij bidden U
    om veiligheid en hoffelijkheid
    voor allen die deelnemen
    aan het verkeer
    langs grote en kleine wegen.

Wij bidden U
    om gastvrijheid en hulp
    voor ons allen
    niet in het minst
    voor hen die op weg zijn
    tegen hun wil
    van huis en haard verdreven.

Uw zegen vragen wij over onze reis

Geef vrede, vreugde en trouw
    overal op aarde
    vandaag en alle dagen
    tot in eeuwigheid.

Amen

(Auteur onbekend)

Heel veel liefs van opa en oma

• 29 Juli 2014 - 23:07

Marike Abrahamse:

Bedankt voor jullie berichtjes en een zeer toepasselijk gedicht!