De heilige stad - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu De heilige stad - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marike Abrahamse - WaarBenJij.nu

De heilige stad

Blijf op de hoogte en volg Marike

24 Juli 2014 | Israel, Jeruzalem

Na een blauwe maandag in een hostel te hebben gezeten im een hostel in Jeruzalem zitten we nu in een hotel op de olijfberg. We zitten in oost Jeruzalem wat voornamelijk door Palestijnen wordt bewoond. Dit betekent dat er ook een gespannen sfeer hangt. Er zijn vaak rellen en sommige locals zeggen dat er wordt geschoten en dat er met stink gas wordt gegooit door de politie. We horen de knallen 's nachts en het stinkt er ook wel maar ik denk dat dit een hele andere reden heeft. Het is namelijk ramadan dus er wordt veel vuurwerk afgestoken heel de nacht door en het stadsdeel wordt niet goed onderhouden vergeleken met de rest wat een stank veroorzaakt. Wel is de spanning op straat en tussen de politie en de bevolking een feit.

Ik heb gisteren los van de groep (maar ook weer niet alleen) de tuin van Getsemane bezocht. Deze was toen we de avond ervoor de olijfberg beklommen namelijk dicht. In de tuin staat een mooie basiliek waar we de ober van de vorige avond tegenkomen met de zoon van de chefkok
Het is hier overal zo stil dat de restaurants blij zijn je te zien en deze zoon een chefkok komen uit Groningen waardoor we elkaar hadden onthouden. De ober wilde ons rondleiden door de stad maar we hadden al een tour geboekt.

'S middags bezoeken we de oude stad. We gaan naar de grafkerk en vanwege het conflict is er bijna niemand. Normaal staat er bij het graf een rij van een uur, nu konden we er zo in. De kerk is eigenlijk vier kerken in een. Maar omdat ik protestantse kerken en godsdienst gewend ben is het voor mij te veel op gedirkt. De steen waar hij naar de hemel is gegaan en het graf zijn omringt door goud en versieringen waardoor je de plekken zelf eigenlijk niet meer kon zien.

We bezoeken daarna ook alle wijken en de klaagmuur. We komen nauwelijks toeristen tegen wat ideaal is voor een toerist. Wel komen we overal wel overal Nederlanders tegen. Zelfs onze gids heette den Hollander en zijn schoonfamilie kwam uit Nederland.

Vandaag gaan we naar de dode zee. Dat is na de kroegentocht van gisteravond een fijne planning.

Hier in Jeruzalem merk je de spanning van het conflict. Tegelijker tijd is dit ook de plek waar de meeste religies naast elkaar leven. Het is bijzonder om hier te zijn waar zowel het heden en verleden geschiedenis is.

• 24 Juli 2014 - 17:09

Heleen:

Interessant om je reis verslagen te lezen Marike.
    Zo te horen maken jullie heel veel mee.
    Ik ben benieuwd alles te horen als jullie weer thuis zijn.
    Nog een fijne tijd.